Thursday, December 22, 2011

lesung pipit...



suka tegok org y ada lesung pipit nie...
manis je muka diorg..hehe...

org ckp sape ade lesung pipit nie cacat...p x pe lah kan cacat y cantik..

mak aq ade lesung pipit...p malangnyer gen 2 x melekat kat aq..hehe
hanya 2 org adik aq je y amik gen mak aq 2...
so muka2 mereka nie manis le klu nk d comparekn ngn aq...

tenyata y aq byk amik gen bapak aq...byk persamaan antara ktorg...
p 2 le kan..still ade org ckp y aq nie bukan anak ayh aq..haha..
marah tol dia bila ade org y ckp cam 2...hehe...

setiap apa y tuhan jadikan ad lebih n kurangnyer kan..
bagi y berlesung pipit itu kelebihan mereka y membuatkan mereka kelihatan manis dipandang...
bg mereka y tiada pasti ada daya tarikan lain y membuatkan muka mereka sedap dipandang..

p/s:-aq syukur dengan diri aq skrg walaupun x secantik mana tp tuhan kurniakan aq anggota y sempurna....

Monday, December 19, 2011

warna-warni kehidupan...

colourful petal...

golden fish....


colourful fan...


colourful jelly...

colourful wing...


colourful star....


p/s:-agaknyer camne lah kehidupan kite jika x dipenuhi warna2 ini....






Saturday, December 17, 2011

kepercayaan...



bukan senang nk buat org percaya kita...

tapi senang nk buat org x percaya kat kite...

sekali kita buat silap pasti hilang kepercayaan mereka pada kita...

jadi apabila diri anda sudah dipercaya 100% silalah jaga ia sebaik mungkin...

x rugi buat org percaya kat kite...

tapi rugi jika org x percaya kat kite...

bagi aq kepercayaan org pd aq itu perkara y besar n aq amat hargainya...

lebih2 lagi kepercayaan mereka pada aq benar 100%...tiada peratus y kurang...

aq x tuntut org percaya aq...

p kalu korang percaya kan aq aq cukup berterima kasih..

kerna bagi aq nilainya sungguh besar...

terima kasih atas kepercayaan y diberikan kepada aq...

selagi kamu percaya...aq sanggup...jika tidak x usah...




Wednesday, December 14, 2011

denggi..



bila terbaca satu entry tentang demam denggi kat blog puteri beribiru buat aq terkenang kisah aq mase kena penyakit 2 gak..hehe..

sebab dr sakit 2 le aq mula membenci air 100 plus y jadi kegemaran aq...semua sebab demam denggi..hehe...n sebab 100 plus gak aq kena mrh ngn member aq sebab x abizkn air 2...bukan setakat x abiz p luaknyer cuma ckit...mana diorg x sakit ati...punya diorg beli suruh aq minum tuk aq sembuh cepat p alih2 aq x minum ciput je...haha..sory ye teman 2..bukan x mau minum p tekak x leh terima time 2..huhu


mase aq kena sakit nie time 2 mase praktikal kat

Paya Indah Wetland (PIW) bersama 3 org sahabat aq...

nie nama dia dila....

nie lak diba...


n y nie c erna...

kerna mereka le aq p klinik walaupun aq spesis liat nk p klinik...lepas buat ujian darah..doc. ckp y platlet aq rendah n aq kemungkinan kena denggi...p time 2 x kena tahan wad lagi..lps 2, 3 x buat ujian darah...platlet aq makin rendah...n ade tanda2 merah2 kat bdn aq..last2 kena masuk wad gak...

mase aq tunggu nk register msk wad member2 aq nie dtg bwk air kelapa tuk aq...best aq minum time 2 nikmat2 sgt2 setelah lama aq xde selera makan n minum...diorg ckp...klu taw aq suka sgt minum air kelapa dh lama diorg belikan..haha...

time aq masuk hospital nie aq dpt ballon dofin n bantal spongebob dr member2 tersyg aq 2..hehe...

pas2 bermula lah episod nurse masukkn bertan2 air lam badan aq..time 2 ade gak aq kena mrh ngn nurse sbb x panggil dia bila air 2 dh abiz..mana x nyer boring dah aq duk tegok air 2 masuk badan aq...asyik nk ke toilet je n lebih sengsara kena angkut skli benda 2...

selain dr 2 doc. Sllu le dtg amik drh aq ...nasib baik aq nie kira ok kena suntik cuma x suka makan ubt je..haha...nasib baik sakit nie x yah mkn ubat pape..hehe...p byk kesan kena suntik le...itu lebih baik dr makan ubat...


paling best bile kuar wad terus p air terjun....hehe

2 sebab aq syg diorg sgt2..diorg jaga aq dengan penuh kasih syg...diorg masak tuk aq...suap aq makan..belikan hadiah tuk aq...jaga aq sebaik mungkin sepanjang aq sakit...I really appreatie it so much...thnks alot my dear frens...

terima kasih juga buat staf2 PIW y byk membantu..hehe


p/s:- aq bertuah kerna tuhan anugerahkan aq kawan2 seperti mereka...mereka ad time aq ssh n sng...syg korg lebih..hehe





Sunday, December 11, 2011

sun - flower..

tq dila tuk sekebun bunga matahari tuk aq..hehe


aq inginkn bunga matahari...

yang mana ia akan menyinari hidup aq dengan sinarnya..

yang mampu menyuluh aq pada jalan kehidupan...

yang mana tidak akan lukakan aq seperti mana sang mawar....

jika dulu aq terlalu inginkan mawar dalam hidup ku..tapi kini aq mula sedar y aq tidak sanggup manahan luka dr duri sang mawar...

pabila aq memilih sang matahari dia mampu memberi aq sang mawar...tp pabila aq memilih sang mawar belum tentu aq peroleh sang matahari....

andai aq peroleh sang matahari maka dia akan mengubati lukaku kerna sang mawar...


p andai aq memilih sang mawar...aq bakal menanggung derita sendiri...

aq akan menanti kehadiran kamu wahai si bunga matahari....






p/s:-y cantik x selalunyer bagus...

Saturday, November 26, 2011

prince charming...





wow!!!!

x sangke smlm aq dpt satu mimpi...

unpredictable...haha..

mimpi kawen ngn putera raja...apa cer..haha...

absolutely aq rasa nie semua pengaruh cerita putera raja yang tengah aq karang tuk member aq skrg...

sampai terbawa2 lm mimpi...


p nape aq bukan dia??? emmm...cz dlm cerita y aq karang nie all about her not me...

pelik bin ajaib....

aq rase nie mesti bercampur aduk ngn pengaruh cerita fairy tales y aq suka sgt 2...haha...

apa2 pun best gak skli skala mimpi kawen ngn putera raja...

sweet abiz beb...haha..

p/s:-agak2 mlm nie mimpi sal putera raja lagi x????emmm...hehe


sape lah agak2 nyer putera raja 2?????

Wednesday, November 23, 2011

mawar...




Mawar merah…

Warna merah cukup sinonim dengan keberanian dan panas baran...tapi apa bila warna merah itu diberikan kepada sekuntum bunga maka ia akan membawa makna cinta dan sayang, keindahan, rasa hormat, romantik dan sebagai pujian.

Mawar putih...

warna putih pula sinonim dengan kesucian dan kebersihan. Ia juga turut diterjemahkan pada erti warna ini pada sekuntum bunga. Putih sebagai lambang cinta sejati, kemurnian hati dan keagungan. Mawar putih juga mencerminkan persahabatan sejati.


Mawar pink...

Warna pink selalunya dikaitan dengan wanita. Yang mana wanita memandang kelembutan pada warna ini. Pink melambangkan kebahagiaan, penghormatan, dan tentunya pujian. Warna ini paling tepat untuk mengungkapkan perasaan suka pada seseorang. Warna ini juga mampu mengambarkan perasaan berterima kasih dan syukur.


Mawar kuning...

Warna kuning merupakan warna keceriaan dan keunikan. Mawar kuning melambangkan persahabatan, kekeluargaan, dan kegembiraan. Warna kuning juga memberi erti kebebasan.


Mawar biru...

Warna biru warna ketenangan. Mawar biru mengekspresikan perasaan yang tidak mudah dikatakan. Mawar biru diertikan sebagai imaginasi, misteri dan tak dapat disentuh. Mawar biru juga menggambarkan kebekuan, karena biru adalah sesuatu yang benar-benar dalam. “Mawar Biru melambangkan kesungguhan atas perasaan kerana pengolahan genetik yang menjadikan mawar biru memiliki kelebihan dari semua mawar. Mawar biru secara tradisional diciptakan dengan mematikan mawar putih dan menahan pigmen delphinidin, sehingga hanya ada pigmen utama penghasil warna biru saja,"

Mawar hijau..

Warna hijau selalu dikaitan dengan kesegaran kerana warna ini merupakan warna alam. Hijau adalah warna harmoni, kesejahteraan, kesuburan. Mawar hijau membawa maksud perdamaian.


Mawar unggu...

Melambangkan keindahan unik dari warna lavender ini melambangkan simbol kesempurnaan,pesona dan kekaguman. Mawar unggu digunakan untuk mengekspresikan perasaan cinta pandang pertama.

Sumber: Haxims

Tuesday, November 22, 2011

Monday, November 21, 2011

buruk dan baik....

Rasa tertarik tuk aq kongsikan satu cerita y aq baca....membaca kisah nie buat aq berpikir y setiap y buruk pasti akn ada baiknya....kerna DIA lebih tahu y terbaik buat hambanya...

so bila aq baca kisah nie aq berpikir bhwa suka atau tidak aq kena terima keburukan y menimpa dlm hidup aq kerna pasti akn ada baiknya dikemudian hari...aq hanya harus sabar menunggu kebaikannya...sila lah baca cerita nie n renung2kan..hehe

Terdapat seorang Raja y sgt dikasihi o rakyat jelata...RAJA itu terkenal dengan kepintaran dan keadilannya dalam memerintah...di kalangan org bijak pandai, terdpt seorg y dikasihi o Raja...selalunya raja akan mendengar setiap kata dan saranan drp org bijak pandai itu dlm apa jua keadaan..

Suatu hari, Raja ditimpa malang...jarinya cedera digigit anjing..maka baginda bertnya pada org bijak pandai itu berkenaan apakah petandanya...si cerdik pandai itu mejawab "Baik atau buruk pyh utk disebut"....

akibat keadaan jari baginda makin teruk lalu jarinya terpaksa dipotong..sekali lagi Raja bertanya pada org cerdik pandai apakah petandanya baik atau buruk...

sekali lagi dia menjawab.."Baik atau buruk pyh utk disebut"...Raja menjadi marah apabila mendengar jawapan it lalu dia disumbatkan ke dlm penjara...

Suatu hari, baginda pergi berburu ke dlm hutan. ketika seronok berburu, baginda terpisah drp kumpulannya dan dia makin tersesat jauh. Keadaan bertambah buruk apabila baginda ditangkap o org asli y tinggal di dlm hutan itu...mereka hendak jadikan Raja sbgai korban upacara keagamaan...

namun begitu, apabila mereka menyedari ada kecacatan pd jari, baginda pun dilep

askan. kata org asli itu " org cacat tidak layak dijadikan persembahan kpd tuhan."....maka teringatlah Raja tentang kata2 org bijak pandai itu ""baik atau buruk pyh utk disebut"...

Sekembalinya Raja ke istana, baginda menitahkan bahawa org bijak pndai itu dibebaskan dr penjara...org cerdik pandai itu x berasa kesal dgn hukuman y diterima malahan dia berterima kasih kpd Raja...

"Apakah kamu tidak mahu melahirkan rasa marah?" soal Raja....jawap c cerdik pandai....

"Bukanlah perkara buruk tuanku memenjarakan patik. Jika patik tidak dipenjarakan, sudah tentu patik mengikut tunku berburu di hutan dan sudah tentu patiklah y menjadi korban oleh org asli berkenaan sebab patik x mengalami sebrg kecacatan."

p/s:-Setiap y berlaku ada hikmahnya,,,dlam buruk ada baiknya...



sumber:-Buku Membina Cinta Syg (HM.TUAH)


Sunday, November 20, 2011

fiksyen 302...



misi ku sudah bermula..hehe...

x sabar nk bace buku terbaru dr RAMLEE AWG. MURSHID (RAM)...

kena save money nie nk beli buku nie..hehe..

sy akan dapatkan gak buku nie....

P/S:thnks my fren 4 the info..hehe


Thursday, November 17, 2011

fairy tale....



aq mmg cukup sukakan cite fairy tale..hehe

cam budak2 kan???

apa aq peduli..yang penting aq suka benda 2 dr kecik sampai le skrg...

aq suka ngn cerita fantasi...cerita khayalan..dogengan...

actually...bapak aq pn x berapa suka aq tgk cite cam 2....

katanya semua khayalan semata-mata...lagi2 klu aq tgk cite mat salleh....

p nk wat cam ne cite cam 2 y aq suka...


aq tahu itu mana mungkin terjadi di dunai realiti...2 le sebab kenapa aq suka...

sebab ia xkan terjadi kat dunia realliti....ia hanya wujud dalan dunia rekaan minda manusia....

fairy tale...

antara cite fairy tale... y paling aq suka adalah "CINDERELLA...."

kisah dimana seorang gadis bernasib malang akhirnya berkahwin

dengan seorg putera raja hanya kerana sepasang "KASUT KACA...."

sorg member aq penah editkan pic tuk aq..y mana aq menjadi

cinderella...

p cz lappy kesayangan aq dah x de so pic 2 p dh x de le lagi...

p xpe t aq tuntut balik pic 2 dengan c pengeditnya......

p/s:-sebenarnya ada sebab kenapa aq suka dengan cinderella 2 dr dulu sampai sekarang....hehe...biarlah ia jadi rahsia buat masa skrg....hehe..

Tuesday, November 15, 2011


SAWAH..

HUJAN..

SI BANGAU PUTIH...

itu merupakan alam semulajadi ciptaan yang ESA yang menjadi kesukaan aq...

aq sukakan kehijaun sawah yang terbentang luas...diserikan dengan putih si bangau...

dengan redupnya waktu bersama si hujan...

pemandangan itu cukup indah untuk direnung oleh mataku...

bila mataku melihat maka hati aq turut berbicara...

namun..mataku hanya mampu merenung disebalik cermin...

ditemani lagu2 kehidupan...

semua itu menjadi layar impian aq.....

p/s:-sungguh indah alam ciptaan TUHAN...bersama kita hayati ciptaanNYA.....

Friday, November 11, 2011

petua...


Petua Imam Syafie untuk sihat...

  1. makan daging
  • x kisah le daging pe aslkan halal tuk dimakan... bagi org islam perlu daging y boleh dimakan dan disembelih dengan cara islam...
  • sebaiknya makan seminggu sekali..
2. pakailah haruman
  • haruman boleh membetulkan emosi kita...
  • ia mampu memberikan kita ketenangan dan keharmonian...
3. kerap mandi
  • mandi mampu meyegarkan kita..
  • kita perlu mandi sekurang2 nyer 2 kali sehari...
4. pakai pakaian dari kapas
  • pakaian dari kapas itu lembut....
p/s; x susah pun kn nk sihat nie klu kita tahu cara dia..hehe..memandangkan sekarag masih lagi mood raya korban pasti masih ada tersimpan dalam peti ais kan..hehe..so leh le masak daging tu menjadi menu santapan..hehe...

sumber:-buku tau x pe ( HM.Tuah Iskandar)

Tuesday, November 8, 2011

hati...


Yang Paling Mudah Pecah Adalah HATI....

Tapi..

Yang Paling Kuat Juga Adalah HATI....

~HM.Tuah Iskandar~

bicara hati...


"di sebalik apa yang berlaku tersimpan 1001 hikmah"....

kata2 itu le y aq pegang dan pujuk hati aq bila mana aq berdepan dengan sebarang halangan ...

supaya aq menjadi insan y kuat menghadapi halangan di depan mata....

aq jadikan ia sebagai perisai menangkis sebarang serangan y dituju kepadaku...

namun kini aq kaku menghadapi serangan...

aq terlupa adanya perisai ditangan aq...

aq berhadapan dengan serangan dengan kaku tanpa bertindak...

aq hanya biarkan ia menentang aq tanpa aq berusaha untuk melawan...

akhirnya aq rebah...

rebah menyembah bumi...

menaggung kesakitan...

hingga kini aq belum bisa bangkit dari kesakitan itu...

aq masih di situ meratapinya....

Saturday, November 5, 2011

kayu rapuh...


byk tol dugaan dtg menimpa2 aq dlm masa terdekat...

hingga aq sudah tidak mampu tuk tanggung lagi....

aq rasa sudah hilang upaya...

aq kini hanya mampu berpaut pada y sudi menjadi tempat aq berpaut...

hati ku runtun bila org y aq rasakan boleh aq menumpang bepaut biarkan aq terkapai2...

segalanya sudah hilang dr aq...

hilang x tahu jejaknyer kemana...

Tuesday, November 1, 2011

Kau, Kawan, Sahabat & Teman


~UNIC~

Ketika mula bertemu
Terasa bagai telah lama bersua
Kau sambut hulur tanganku
Bertegur sapa penuh mesra

Masa terus berlalu
Dan kita tetap seiringan berjalan
Menempuh onak liku

Lalui semua suka dan duka bersama

Biarlah apapun rahsia
Dan kelemahanmu tetap engkau temanku

Riangnya saat kita ketawa
Asyik senda dan bercerita
Walau sesekali pandangan kita berbeza
ANGANNYA tetap serupa

Adakalanya kita juga saling terluka
Namun di akhirnya kita tetap bersama
Dan kini dipisahkan dua benua
Saling mengejar cita
Tak pernah kulupakan


Ku Pasti suatu masa
Engkau dan aku kan bertemu semula
Kembali menjalinkan detik nan indah

Detik yang indah bersamamu temanku
Untuk kenangan bersama


1.11.11...



Monday, October 31, 2011

cemburu...


sebagai seorang insan kita tidak mampu lari dari perasaan cemburu...

kerna rasa itu pasti ada dalam hati setiap insan kerna ia sudah menjadi satu fitrah buat manusia..

malahan tanpa hadirnya rasa cemburu si suami terhadap isterinya maka dayus lah ia...

tanpa rasa cemburu isteri pada suaminya maka hilang lah sudah rasa cinta dan sayang...

tapi cemburu itu perlu kenal masa dan ketika nya...

kerna cemburu buta bakal memakan diri kelak...

rasa cemburu itu akan hadir apabila hati sudah mula sayang dan kasih pada insan lain...

sifat cemburu itu muncul kerna kita tidak mahu ada insan lain y lebih menarik perhatian insan y kita sayang dan kasih...

kerna pada kita biarlah kita sahaja y bakal menerima segala perhatian si dia...

sesungguhnya rasa cemburu itu perit rasanya...

kadang-kadang rasanya sukar ditanggung...

tapi ketahuilah pabila rasa cemburu itu masih ada dihati kamu maka masih ada rasa sayang dan kasih dalam diri kamu...

jadi tidak salah jika kita ada rasa cemburu itu...

kerana rasa cemburu ada baiknya...

rasa cemburu bisa memacu kita kearah kejayaan..

apabila kita cemburu melihat kejayaan insan lain...

tapi biarlah rasa cemburu itu kena pula caranya...

usah menanam iri dan dengki...

kerna itu bakal memakan diri...

oleh itu tidak salah adanya rasa itu tapi kamu perlu bijak mengawal rasa itu....

Saturday, October 1, 2011

alone..


apa bakalan jadi pada insan y x mengemari pada kebosanan dan kekosongan dalam hidupnya tapi dia terpaksa jua hidup dalam kesorangan dan kekosongan...

maka x keruanlah ia bila itu yang terjadi dalam hidupnya...

tanpa insan y boleh mendengar kata2 nyer....
tanpa insan y boleh mendengar luahan hatinya...
tanpa insan y menghiburkannya...
tanpa insan y mampu menyerikan hidupnya...

dia bakal buntu memikirkan apa yang harus dia lakukan untuk menjalani kehidupanya tanpa ada insan lain yang hadir dalam kehidupannya...

apa y dia bisa buat ketika ini hanya merenung masa lalu...

menghintung sejarah lalu bersama2 insan y pernah hadir menjadi seri dalam hari2nya...

dan kini dia berharap y bakalan muncul seorang insan lain y mampu menemaninnya dalam melewati hari2 nya kini....

kini bagi mengisi ruang2 kosong dalam harinya....ia hanya bisa berbicara sendiri atupun membiarkan tanganya berbicara melalui tinta...

ia menjadi sang pungguk y rindukan bulan agar hari2 nya bisa terisi...diisi bukan dengan kesibukan kerja tapi dengan hilai tawa bersama2 teman2 dalam hidupnya...


kisah perpisahan...

dalam kehidupan kita x boleh lari daripada sebuah perpisahan...

mahu atau tidak pasti akan ada perpisahan..

kerna itu sememangnyer lumrah alam serta kehidupan..

sebuah perpisahan bakal banyak mengajar kita erti sebuah rindu serta menghargai detik2 y pernah kita lalui...

perpisahan
merupakan kayu pengukur dimana kita bakal setia atau kita bakalan hanyut dalam kehidupan baru kita...

sebenarnya ada perpisahan y terlampau kita inginkan p ada juga perpisahan y kita x inginkan berlaku....

kebiasannya pasti kita inginkan perpisahan bila hati x suka namun hati bakal benci dengan perpisahan jika syg meninggalkan kehidupan lama...

jarak x mampu menjadi batu penghalang jika kita tidak meletakan ia pada sebuah perpisahan...

kadangkala perpisahan mampu menajamkan pemikiran kita...

kerna kita bakal mengingati setiap detik lalu y telah kita lupakan...

keadaan sekeliling kita bakal membantu kita mengembalikan ingatan kita kerna ia pernah wujud dulu pada kehidupan lampau kita...

jika kita benci pada perpisahan maka cuba jangan mencipta perpisahan buat selamanya..berusaha lah mencari sebuah pertemuan...

jangan ucap selamat tinggal...kerna ucapan itu bermakna melupakan....


p/s:-aq mula kenal pada kamu y bernama rindu serta aq mula menjadi insan y mula membenci perpisahan....namun aq tetap perlu menerima perpisahan agar aq boleh mengenal sebuah pertemuan y baru..mungkin kadang kala ia bagus tuk aq supaya aq lebih memahami serta menghargai...

Friday, September 30, 2011

rindu ku pada mereka...

aq betul2 rindu sgt dengan mereka semua..kenangan bersama mereka dlm tempoh 3 tahun

mengajar aq banyak tentang erti kehidupan..kehidupan bersama rakan2...kami luangkan masa

sama2...x kira time senang atau pun ssh...mereka sentiasa ada untuk aq...kini aq mula kenal erti

rindu..rindu pada sang sahabat...banyak memory y kami bina bersama...kerna itu ingatan aq

makin kuat pada mereka...ya mungkin mereka ada y kurang kerna setiap insan ada
kurangnyer...namun mereka tetap insan y aq sayang...aq cukup berterima kasih pada mereka sbb sanggup bersama2 dengan aq dlm tempoh 3 tahun 2...

dan aq berharap y kami akan kekalbersama2 walaupun jarak telah memisahkan kami sekarang..

..........LUV U ALL SO MUCH.....
<3<3


ini le kemeriahan kami semasa menjalankan projek entomology...


presentation proposal...menghilangkan nervous ngn snap pic...

muka2 bahagia walaupun x berjaya dlm misi di sg.gabai...

wajah2 anggun sahabat2 ku menhadiri diner kolej....



kegembiraan kami setelah selesai prsentation proposal....

walaupun beraya sbgai perantau kami masih tetap tersenyum,,,,

lawatan kami ke kuala gandah...